Bronzérmes lett a Debreceni Egyetem Kossuth Gimnáziumának diákja a nemzetközi „Brain Bee” idegtudományi vetélkedő magyarországi fordulóján, mely célja a tehetséges diákok agy- és idegkutatás iránti érdeklődésének felkeltése és arra ösztönzése, hogy az idegtudományok területén helyezkedjenek el. A szervezőbizottság tagjával, Dr. Szücs Péterrel, a Debreceni Egyetem Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézet igazgatójával beszélgettünk.
Mit lehet tudni a Brain Bee versenyről?
Az Egyesült Államokból indult Brain Bee a világ első számú, tizenéveseknek szóló idegtudományi versenye, melyen ma már évente közel 50 ország 25 ezer diákja vesz részt. A nemzeti fordulók győztesei a Brain Bee világbajnokságon mérik össze tudásukat.
Ez volt hazánkban a második ilyen verseny.
Bár Magyarországon a neuroanatómia és neurobiológia mindig is magas szinten művelt tudomány volt, a 25 éves múltra visszatekintő versenyhez csak tavaly csatlakoztunk. A hazai Brain Bee megszervezésben a PTE Idegtudományi Centrum és a Magyar Idegtudományi Társaság mellett a Debreceni Egyetem a nemzetközi NeurotechEU program keretében vett részt - nemcsak szervezőként, hanem a diákok aktív felkészítőjeként is.
Noha sokat segített, hogy Vida Imre professzor a berlini Charité egyetemről megosztotta a versenytapasztalatait, tavaly elég nagy munka volt az egészet a nulláról összerakni, az idén azonban már bejáratottabban mentek a dolgok.
Bízunk benne, hogy az eddig Pécsett megrendezett hazai döntőt vándor jelleggel Debrecenbe is sikerül majd elhozni, hiszen az idén öt debreceni diákból hárman is bejutottak a második fordulóba, ahol a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának diákja, Horváth Karolina Dóra harmadik helyezést ért el. A felkészülésben az iskola tanára, Dr. Krakomperger Zsolt segítette.
Hogyan zajlik a verseny?
A szigorú szabályok szerint zajló verseny magas színvonalat jól érzékelteti, hogy a hivatalos felkészülési anyag is két olyan angol nyelvű tankönyv, ami az egyetemi oktatásban is használt. Már a hazai megmérettetés is angol nyelven történik, hiszen az a célunk, hogy aki nyer, az eséllyel képviselje Magyarországot a nemzetközi porondon. A versenyfeladatokat is ezt figyelembe véve állítottuk össze.
A 31 jelentkező először egy online, írásbeli első fordulón vett részt, ahol a kérdések az emberi agy anatómiáját, szövettanát, általános idegélettant érintették, valamint egy adott idegrendszeri betegség diagnózisának felállítása is feladat volt. Itt a 40 kérdésre 45 percük volt a diákoknak.
A nemzetközi döntővel megegyező módon zajló szóbeli versenyre 11 tanuló jutott be. A rövidebb, tényanyagra rákérdező gyors forduló után a zsűritagok célzottan, összetettebb témából kérdezték a versenyzőket. Itt, ha valaki nem tud válaszolni a kérdésére, a többieknek a helyes válasz megadásával lehetőségük van „rablással” pontot szerezni.
A harmadik forduló a legnehezebb, ahol tünetegyüttesek és esetleírás alapján kell a legvalószínűbb diagnózist kiválasztani. Az egész verseny nagyon fárasztó, nagyon aktív gondolkodást és koncentrálást igénylő megmérettetés, ahol nemcsak idegbiológiából kell nagyon jónak lenni, de magas szintű nyelvtudásra is szükség van. Jelenleg a Magyarországon elérhető tanulmányi versenyek közül biztosan ez az egyik legösszetettebb és legnehezebb.
Az idegtudomány bonyolult, nagyon gyorsan fejlődő tudományág. Miért lehet izgalmas egy középiskolásnak és hogyan találhatja meg ez a téma?
Az idegtudomány területén fognak először bekerülni azok a neurotechnológiák, amire a NeurotechEu is fókuszál. A mesterséges intelligenciának és az idegrendszernek az összekötése robbanásszerű áttörést hozhat a sérült idegrendszer megjavítása vagy a normális idegrendszer kiterjesztése és feljavítása terén. Ez nemcsak nagyon izgalmas, de olyan változásokat is hozhat, ami által meghatározhatjuk, milyen irányba fejlődjön az emberi faj.
Általában azok jelentkeznek és jutnak be a szóbeli fordulóra, akik pszichiáterként, ideggyógyászként vagy agykutatóként képzelik el a jövőjüket. Sokuknál van a családban orvos vagy kutató, ami további segítség és motiváció egy ilyen versenyen való elindulásban.
Emellett szerencsére ma már rengeteg tehetséggondozó program létezik középiskolások számára, melyek keretében akár a laboratóriumi munkába is bepillantást nyerhetnek, abban részt vehetnek. Egy ilyen új, speciális megmérettetés kitűnő alkalom annak, akit jobban érdekel a téma, hogy megmutassa és bővítse a tudását. Azt tapasztaltuk, hogy a diákoknak megdöbbentő ismeretanyaguk van! Emellett olyan dolgokat tanulnak meg a felkészülés során, amiket az egyetemistáktól se mernék feltétlenül megkérdezni, amikor az idegrendszer anatómiáját tanulják!
A magas szintű felkészültség mellett milyen tényezők segíthették Karolinát ennek a szép helyezésnek az elérésében?
A mai 16-18 évesek rettenetesen hatékonyan tudnak tanulni, szivacsként működik az agyuk és nagyon komolyan veszik a felkészülést. Örömüket lelik a versenyzésben is, emellett ez a verseny az újdonság élménye és a főnyeremény miatt is vonzó.
Mi a főnyeremény?
A hazai verseny győztese kijut a nemzetközi döntőre, amire minden évben egy nagyszabású, az idegtudományokkal kapcsolatos konferenciához kapcsolódva kerül sor - idén Washingtonban. A győztes részt vehet ezen a konferencián, bár csak online formában, hiszen a résztvevő országok némelyikében még mindig szigorú COVID szabályok vannak életben.
Mivel ez egy új verseny, jelenleg sajnos még semmilyen pluszpontot nem jelent a felvételinél, de mindenképpen szeretnénk ezen változtatni és a Brain Bee-t az OKTV-hez hasonlóan formálisan kiemelni ilyen jelleggel. Ez biztosan segítené azt is, hogy még többen jelentkezzenek. Addig is nagyon motiváló az a komoly felkészítés, amit a jelentkezők kapnak.
Ez mit jelent?
A verseny anyagát az ország négy orvosi egyetemének munkatársai egymás között szétosztva dolgozták fel ábrákkal, magyarázatokkal, videó tananyag formában elérhetővé téve. Debrecenben Dr. Birinyi Andrással, a DE Anatómiai Intézet docensével és Dr. Pál Balázzsal, a DE Élettani Intézet docensével együtt vettünk részt a kérdések szerkesztésében és a diákok felkészítésében. Konzultációkat, szövettan gyakorlatokat szerveztünk számukra, illetve szombatonként lehetőségük volt arra, hogy a boncteremben emberi agy és preparátumok segítségével tanulják az anatómiát. Az online szövettan felkészítések esténként zajlottak 7-9-ig.
A felkészítés során volt-e valamilyen nehézség?
Talán az, hogy mi elsősorban egyetemistákat tanítunk, s bár bonyolultságában a verseny felkészülési anyaga veri az egyetemi szintet, de míg ott bőven van idő azt elmagyarázni, itt koncentráltan, nagyon rövid idő alatt kellett átadni a legfontosabb dolgokat, s azon a szinten, ahogy egy középiskolásnak kell. Ebben nincsen gyakorlatunk. Számomra például ezért is volt kihívás, hogy ne ragadtassam el magam latin kifejezésekkel, hanem azok angol változatát hangsúlyozzam.
A felkészítés ugyanakkor rengeteg örömet adott. Ezek a diákok nagyon lelkesek, őszintén érdeklődnek, nagyon hálásak a rájuk fordított időért, ami önmagában egy nagyon jó visszajelzés és megerősítés.
Van esélye egy nemzetközi magyar győzelemnek?
Mindenképpen, hiszen tavaly a magyar nyertes a nemzetközi döntőben a 9. helyezést érte el. Tudásban a magyar diákok mindenféleképpen ott vannak az élvonalban, látszik, hogy neurobiológiában a magyarok erősek, a hagyományaink megvannak, és ezt át is tudjuk adni. Limitációt egyedül az angol nyelvtudás jelenthet, mert ha az nem annyira jó, a versenyző lemarad. A pontrablásos fordulónál is számít, hogy ki milyen gyorsan reagál. Szerintem 5 éven belül biztosan lesz magyar világverseny nyertes, s addig mi is egyre jobban belejövünk a felkészítésbe.